Vuoden 2017 opettaja: Vesi, wasser, eau, voda

Kirjoittaja: 

Suvi Aspholm, kemian ja matematiikan lehtori, Hyvinkään yhteiskoulun lukio, Hyvinkää, suvi.aspholm@edu.hyvinkaa.fi

Erasmus+ -projekti Water-LITE on työllistänyt minua syksystä 2016. Tämän vuoden lokakuussa ryhmä opettajia ja opiskelijoita Saksasta, Ranskasta ja Kroatiasta vieraili Hyvinkäällä viikon ajan, ja tämä viikko suunnitteluineen ja ohjelmineen on vienyt minulta runsaasti aikaa kuluneen syksyn aikana.

 

Water-LITE -projekti alkoi lokakuussa 2016 ja päättyy syksyllä 2018. Projektin työskentelytahti on ollut tiivis. Projektiin kuuluvat vierailut opiskelijajoukon kanssa joka maassa: Ranskassa tammikuussa 2017, Kroatiassa huhtikuussa 2017, Suomessa lokakuussa 2017 ja Saksassa toukokuussa 2018. Joka maalla on oma aiheensa veteen liittyen, ranskalaisilla vapaa-aika (Leisure), saksalaisilla teollisuus (Industry), kroatialaisilla turismi (Tourism) ja suomalaisilla energia (Energy). Näiden tapaamisten välillä joka koulussa tehdään tehtäviä seuraavaa tapaamista varten, joten projektissa työskennellään kouluissa useiden opiskelijoiden voimin, vaikka ulkomaille matkaan mukaan pääsee aina kuusi opiskelijaa.

Ulkomaalaiset vieraat saapuivat Hyvinkäälle suoraan lentokentältä junalla sunnuntaina 8.10. Heitä vastassa olivat suomalaiset majoittajaperheet. Opiskelijat yöpyivät pääsääntöisesti perheissä, opettajat keskustan hotellissa koulun lähettyvillä. Maanantaiaamuna alkoi virallinen viikon ohjelma koululla. Projektissamme on ollut tapana, että opiskelijat joka maasta esittelevät itsensä ja kertovat harrastuksistaan ja hieman tietoa omasta koulustaan. Näin aloitettiin tänäkin aamuna. Tämän jälkeen lähdimme kävelemään kohti kaupungintaloa, koska meille oli sovittu aika kaupunginjohtajan, Jyrki Mattilan, tervetuliaistilaisuuteen. Tämän jälkeen opiskelijamme lähtivät johdattamaan vieraiden opiskelijoiden joukkoa takaisin koululle, ja me opettajat jäimme kaupungintalolle vielä kokoustamaan ja keskustelemaan viikon ohjelmasta. Ulkomaalaiset opettajat ja opiskelijat istuivat iltapäivätunnit koulumme oppitunneilla tutustumassa kouluumme. Me opettajat saimme palautettakin ulkomaalaisilta opettajilta – heidän mukaansa etenimme uskomattoman nopeaa vauhtia pitkän matematiikan ja biologian tunneilla. Opiskelijoiden tietokoneet ja laskimet herättivät myös kiinnostusta. Illalla meillä oli tervetuliaispäivällinen rehtorin johdolla, ja päivälliselle osallistuivat myös kaksi muuta ranskalaista opettajaa, jotka olivat opiskelijoittensa kanssa samaan aikaan koulullamme.

 

Tiistaina lähdimme aamulla Hyvinkään Veden järjestämälle vierailulle Päijännetunneliin Kalliomäen vesivoimalaitokselle. Meidän suomalaisten projektiaiheena oli vesi ja energia, joten olin saanut järjestettyä meille vierailun 80 metrin syvyyteen Päijännetunneliin. Paikan tarkkaa osoitetta ei kerrota julkisuuteen. Pienen metsäisen tien varrella on pieni rakennus, josta päästään hissillä tunneliin. Kävimme katsomassa, kuinka tunnelissa virtaavasta vedestä otetaan energia talteen. Tämän jälkeen lähdimme bussilla kohti Tamperetta ja Näsinneulaa. Halusin näyttää vieraillemme järvimaisemaa, ja Hyvinkäällä se ei ole mahdollista. Aamupäivällä kävimme 80 metrin syvyydessä Päijännetunnelissa, iltapäivällä nousimme Näsinneulaan 120 metrin korkeuteen. Tornista näkyvät samanaikaisesti sekä Pyhäjärvi että Näsijärvi sekä järviä yhdistävä Tammerkoski. Olin kollegani, biologian ja maantieteen lehtorin, Terhi Korpelan, kanssa Näsinneulassa, jossa kerroimme vieraillemme järvien muodostumisesta jääkauden jälkeen, järvien merkityksestä kulkuväylinä, teollistumisesta ja kaupungistumisesta. Vieraille oli yllätys, kuinka järvet jäätyvät talvella, ja kuinka asukkaat käyttävät alueita ulkoiluun, urheiluun ja kalastukseen. Jäätiet herättivät myös ihmetystä. Vierailu Näsinneulaan oli ulkomaalaisille suurempi elämys kuin olin osannut kuvitellakaan. Yksi ranskalainen poika tuli silmät kyynelissä kiittämään minua siitä, että olin antanut heille mahdollisuuden nähdä niin kauniin maiseman. Pariisin lähiössä asuva nuorukainen oli todella ihastunut näkemästään. Näsinneulassa käynnin jälkeen kävelimme pitkin Tammerkosken rantaa ja opiskelijat saivat tutustua Tampereen keskustaan.

Keskiviikkoaamupäivän työskentelimme projektin parissa koululla. Iltapäivällä lähdimme junalla Helsinkiin Design-museoon tutustumaan suomalaiseen muotoiluun. Olin varannut oppaan ja opastuksen englannin kielellä, mutta oppaan mukana ei kulkenut suuri joukko vieraita, koska suuri osa vieraista innostui näyttelystä niin, että alkoi kulkea omaan tahtiinsa näyttelyssä ja keskustelemaan näkemästään kavereittensa kanssa, opettajavieraat siinä mukana. Tämä näissä ulkomaalaisten kanssa yllättää välillä, meidän erimaalaisten tapamme kohdata asioita. Design museon jälkeen kävelimme keskustan alueella ja kävimme katsomassa Allas Sea Poolin kauppatorin rannassa. Meille viime tammikuussa Pariisissa esitettiin suunnitelma, jossa Seine-jokeen rakennettaisiin vastaavanlainen allas. Seinen vesi on vielä niin likaista, että siinä ei voi uida, mutta heillä on suunnitelmat puhdistaa joki uimakelpoiseksi ennen vuoden 2024 kesäolympialaisia.

Torstaina työskentelimme aamupäivän, iltapäivällä lähdimme Nurmijärvelle Sääksjärven rannalle saunomaan ja viettämään iltaa. Järvivesi oli enää noin 8-asteista, mutta suuri joukko ulkomaalaisvieraista kävi saunomassa ja uimassa. Etenkin saksalaisia epäilytti kovasti, koska pesutilassa ei ollut suihkutiloja. Selitin, kuinka padassa on kuumaa vettä, ja siitä voidaan tehdä pesuvettä. Jonkin verran auttoi, kun huomasin selittää heille, ettei tarvitse mennä suihkuun järvessä uinnin jälkeen. Vesi on meillä niin puhdasta, ettei sitä tarvitse pestä pois. Osa saksalaisista käveli 200 metriä alueella oleviin majoitustiloihin, jossa oli mahdollisuus käydä suihkussa. Muut uskoivat minua ja kävivät järvessä ja peseytyivät lämmitetyllä järvivedellä.

 

Projektin ohjelman mukaan meillä Suomessa oli tarkoitus viikon aikana antaa opiskelijoiden fantasioida ja pohtia tulevaisuuden energialähteitä ja voimalaitoksia. Näin sitten teimme. Opiskelijat saivat taideluokassa suunnitella, rakentaa, liimata ja maalata ”voimalaitoksiaan”. Tämä oli myös vahvempi kokemus opiskelijoille kuin olisin osannut kuvitella. Etenkin ranskalaiset opettajat ja opiskelijat olivat hyvin onnellisia, kun saivat monipuolisia askartelutarvikkeita ja värejä, joilla maalata. Heidän opettajiensa mukaan Ranskassa ei lukiotasolla opeteta enää taito- ja taideaineita. He olivat hyvin yllättyneitä, kun kuvataideopettajamme, Susanna Saari-Koivula, esitteli opiskelijoiden rakennuksia ja niiden sisätiloja esittäviä töitä, jotka oli tehty ARCHICAD -ohjelmalla. Itse ohjasin luokassani veden ominaislämpökapasiteettiin liittyvän työn, jossa havaittiin, kuinka vesi sitoi itseensä metalleja enemmän energiaa.

Tämä eri maissa veteen liittyvien asioiden tutkiminen herättää varmasti opiskelijoissa ajatuksia, koska se herättää niitä myös minussa. On tärkeää, että opetuksessamme täällä koti-Suomessa korostamme puhtaan veden merkitystä luonnossamme ja yhteiskunnassa. Puhdas vesi on meille suomalaisille liian itsestään selvä asia. Pariisissa meille ulkomaalaiselle projektiryhmälle, suomalaisillekin, esitettiin ojaa, jota oli jokunen kilometri puhdistettu ja kaivettu syvemmäksi virkistyskäyttöön. Me emme sitä vesiojaa osanneet arvostaa samalla tavalla kuin paikalliset asukkaat. Pariisin lähiössä tuollaisella asialla on paljon enemmän merkitystä kuin meille suomalaisille. Kroatian matkakin opetti asioita meille projektilaisille. Istrian maakunta on turistialuetta, ja turismin lisääntyminen on aiheuttanut alueelle ongelmia. Maatalousvaltaisessa Kroatiassa saattaa usein olla pula vedestä etenkin loppukesällä. Kuiva maasto edesauttaa myös metsäpalojen leviämistä.

World Water -päivää vietetään maailmalla maaliskuun 22. päivä. Se on Yhdistyneiden kansakuntien julistama vuosipäivä, jota on vietetty vuodesta 1993 alkaen. Meidän Water-LITE -projektimme alkaa pitää sitä toimintapäivänään. Tarkoituksemme on levittää tietoa projektista ja saada yhteistyökouluja kotimaassa ja Euroopassa. Jos olet kiinnostunut koulusi kanssa liittymään projektiin, ole yhteydessä minuun sähköpostitse. Projektilla on verkkosivut osoitteessa water-lite.eu ja löydät projektin myös Facebookista.

Tämä oli viimeinen juttuni tässä roolissa Dimensiossa. Vuoden 2017 matemaattisten aineiden vuoden opettaja kiittää ja kumartaa. Leppoisaa loppuvuotta!

[Julkaistu: Dimensio 6/2017]

Lisää eDimensiossa

Vuoden 2017 opettaja: Vesi, wasser, eau, voda , 19. marraskuu 2017 - 9:57
Dimensio 6/2017 , 19. marraskuu 2017 - 9:01
Opettaja artikkelin kirjoittajana , 16. marraskuu 2017 - 9:36
Dimensio 5/2017 , 29. lokakuu 2017 - 9:16
Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00
GeoGebra-täydennyskoulutuksia verkossa , 6. joulukuu 2016 - 9:00
Dimensio 6/2016 , 6. joulukuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 2(2) , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 5/2016 , 26. lokakuu 2016 - 9:00
GeoGebra tänään , 26. lokakuu 2016 - 9:00
MAOLin syyskoulutuspäivät Oulussa , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 4/2016 , 24. lokakuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 1(2) , 22. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 3/2016 , 21. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 2/2016 , 12. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 24. syyskuu 2016 - 9:00
Hattulan silloilta , 8. syyskuu 2016 - 9:00