Tietokonepelien tekeminen ja ohjelmointi on jo oppilaiden ulottuvissa

Kirjoittaja: 

Jussi Rasku, Jyväskylän yliopisto

Syyskoulutuspäivien luento Johdanto tietokonepelien tekemiseen ja ohjelmointiin ja sen yhteydessä pidetty Pelipaja johdattivat osallistujat digitaalisten pelien tekemisen maailmaan.

Suomalaiset menestystarinat innostavat harrastajia

Pelialan nousu on tuskin jäänyt keneltäkään huomaamatta. Digitaaliset pelit ovat Suomessa ohittaneet elokuvat kulttuurivientituotteena. Maailmanlaajuisesti peliala on kasvanut viime vuosina nopeasti ja se on jo ohittanut elokuvat nuorten rahan- sekä ajankäytössä. Pelien merkitys kulttuurissamme kasvaa jatkuvasti. Viime aikojen suomalaisia menestystarinoita ovat olleet Angry Birds (Rovio) ja Clash of Clans (Supercell). Mobiilipelit ja internet ovat tehneet peleistä jännittävän harrastuskohteen, sillä menestyviä pelejä on mahdollista tehdä yksin tai parin kaverin kanssa. Pelin tekeminen vaatii suhteellisen vähän: idean, tietokoneen ja osaamista.

Tietotekniset taidot, -tulevaisuuden kansalaistaito

Tietotekniikan opetuksessa havainnollistettiin, että pelien tekemisessä opittavat taidot ovat lähes sellaisenaan siirrettävissä muihin tietotekniikka- ja media-alan tehtäviin. Pelien suunnittelu ja rakentaminen tarjoavat monipuolisia ja käyttökelpoisia työkaluja syventävään tietotekniikan opetukseen. Näille taidoille näyttäisi olevan tulevaisuudessa suuri kysyntä: Opetushallituksen ja Teknologiateollisuuden ennusteet ovat yhtä mieltä siitä, että tietotekniikka-alan työvoimatarve tulee kasvamaan voimakkaasti - tulevan kymmenen vuoden aikana on Suomeen ennustettu syntyvän jopa 12000 uutta työpaikkaa. Itse peliala on kasvanut jo useamman vuoden noin 500 uuden työpaikan vuositahtia. Mikäli Suomi aikoo pelituotannon ja IT:n suurmaaksi, on alan koulutusta ja pelien tekemisen harrastamista lisättävä.

Työpajassa päästiin tekemään itse

Työpajan luento-osassa esiteltiin muutamia tietokonepelien tekemisessä ja niiden tekemisen opettamisessa käyttökelpoisia työkaluja, kuten Jyväskylän yliopiston Tietotekniikan laitoksen kehittämän Jypeli- kirjasto, 3D-mallinnusohjelmien linkkuveitsi Blenderin ja joukon muita työkaluja ja ohjelmia. Lisäksi esiteltiin Pelipajan opetusidea ja sen läpiviemiseksi tarvittavat ohjelmistot.

Pelien tekemisen eri osa-alueisiin tutustuttiin käytännössä yhteisen tietokonepeliprojektin avulla. Jokaisella oli mahdollisuus piirtää peliin omia pelihahmoja tai kerättäviä esineitä, suunnitella peliin karttoja, säveltää musiikkia tai vaikka ohjelmoida - sen mukaan mikä pelin tekemisen osa-alue eniten kiinnosti. Peliä sai myös koko ajan pelata, joten pelipajassa pääsi kokeilemaan ja testaamaan kaverin (tai itsensä!) suunnitteleman kentän läpipelaamista. Tietokonepelien tekemisessä tarvittavat taidot ovat moninaiset ja pelien tekeminen haastoi osallistujien luovuutta monella eri tavalla.

Pelien tekeminen vaatii moniammatillista osaamista

Pelipaja osoitti hyvin, että pelien kehitys on paljon muutakin kuin ohjelmointia. Moni ei ole tullut ajatelleeksi, että suuren luokan kaupallisia peliprojekteja voidaan tuotantona verrata elokuviin. Ne työllistävät suuren armeijan pelisuunnittelijoita, graafikoita, 3D-mallintajia, ohjelmoijia, pelitestaajia sekä tuotannon, johtamisen ja myynnin ammattilaisia. Nämä tehtävät ovat tarjolla myös autotalli/koululuokka -mittakaavan pelituotannoissa – sillä erotuksella, että roolia pitää vaihtaa sen mukaan, mitä on tekemässä, sillä jokaiseen rooliin ei löydy erillistä henkilöä. Tämän pelien tekemisen moniammatillisen näkökulman esiin nostaminen voi osaltaan auttaa oikaisemaan IT-alalle hakeutuvien vinoa sukupuolijakaumaa.

Linkkejä:

Tags: 

Lisää eDimensiossa

Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00
GeoGebra-täydennyskoulutuksia verkossa , 6. joulukuu 2016 - 9:00
Dimensio 6/2016 , 6. joulukuu 2016 - 9:00
MAOLin syyskoulutuspäivät Oulussa , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 2(2) , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 5/2016 , 26. lokakuu 2016 - 9:00
GeoGebra tänään , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 4/2016 , 24. lokakuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 1(2) , 22. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 3/2016 , 21. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 2/2016 , 12. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 24. syyskuu 2016 - 9:00
Hattulan silloilta , 8. syyskuu 2016 - 9:00
Lukion fysiikan OPS muutosten edessä , 8. syyskuu 2016 - 9:00
Taikatempuista motivaatiota opiskeluun , 25. elokuu 2016 - 9:00
Super-Ada innostaa IT-alalle , 4. helmikuu 2016 - 9:00
Dimensio 1/2016 , 30. tammikuu 2016 - 8:00