Lehdistötiedote: Uhkaako sähköistäminen tasa‐arvoista oppimista?

Kirjoittaja: 

Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto MAOL ry

Sähköistämisen vaikutukset koulun arkeen

Lukioissa ja ammattikouluissa aletaan vähä vähältä siirtyä kohti sähköisiä oppimateriaaleja. Oppikirjat ovat osin jo siirtyneet myös sähköisiksi ja opetusalustat ovat verkossa. Kenties suosituin digi‐kirja opiskelijoiden ja opettajien keskuudessa on digi‐MAOL, lukion käytetyimmän taulukkokirjan sähköinen versio.

Ylioppilastutkintolautakunta (YTL) on vienyt ylioppilaskokeiden sähköistämistä vauhdilla eteenpäin. Sähköistäminen muuttaa sekä kokeen luonnetta että tehtävämuotoja. Koetiloina ylioppilaskirjoituksissa perinteisesti ovat olleet liikunta‐ ja juhlasalit, jonne ei rakentamisvaiheessa ole juuri pistorasioita sijoiteltu verkkoyhteyksistä puhumattakaan. Koulun tilojen kaapelointi ja verkottaminen tuo koulutuksen järjestäjälle kustannuksia.

Koko elämänsä tietokoneiden parissa eläneet 16‐vuotiaat suhtautuivat varauksella ja jopa kriittisesti siihen, että opiskelu tapahtuisi ruudulta lukemalla ja koneella tehden. Nuoret usein kokevat laitteiden olevan vain huvi‐ ei hyötykäyttöön tarkoitettuja. Opiskelijoiden mielestä heidän vapaa‐ajan laitteita ollaan nyt siirtämässä oppimiseen.

Ongelmia tuottaa myös raha. Eivät sähköiset laitteet luokkaan itsestään ilmesty. Kouluilla ei luulisi jatkossa olevan varaa ostaa opiskelijoille omia laitteita, joten niiden pakkohankinta uhkaa tasa‐arvoista oppimista. Sähköistyminen ei ole vielä ongelma kirjoitusten kannalta, mutta kouluissa on osattava opettaa sähköistymisen edellyttämien vaatimusten mukaan jo ennen syksyä 2016. On kuitenkin muistettava, että sähköiset oppimateriaalit ovat vain tiedon välittämisen uusi välineellinen muoto, itse oppiminen tapahtuu edelleen enimmäkseen opettajan ja oppilaiden välisessä keskinäisessä vuorovaikutuksessa.

MAOL ry:n valtakunnalliset syyskoulutuspäivät Seinäjoella 3.‐4.10.2014

Etelä‐Pohjanmaan matemaattisten aineiden opettajat ovat koonneet kattavan ohjelman matemaattisten aineiden opetukseen ja täydennyskoulutukseen niin peruskoulun kuin toisen asteen opettajia varten. Ohjelmasta löytyy toki elementtejä, joita voi hyödyntää myös korkeamman asteen opetuksessa. Avajaisluennon pitää avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja aiheesta ”Maailmankaikkeus ‐ mitä tiedämme ja mitä emme tiedä?” Tietomme maailmankaikkeuden kehityshistoriasta on kasvanut huimasti. Kosmologia on muuttunut teoriasta täsmälliseksi tieteeksi. Peruskysymykset odottavat edelleen vastaustaan: Mitä tiedämme, mitä luulemme, ja mitä emme edes osaa vielä kysyä?

Koulutuspäivien yhteydessä julkaistaan vuoden 2015 matemaattisten aineiden opettaja (erillinen lehdistötiedote).

Lisätietoa:

Puheenjohtaja Leena Mannila 0400 187 827 leena.mannila@maol.fi
Projektipäällikkö Asko Mäkynen 044 743 0884 asko.makynen@kurikka.fi
Projektipäällikkö Hanne Rajalahti 040 537 3661 hanne.rajalahti@edu.seinäjoki.fi
Varapuheenjohtaja Anne Rantanen 0400 735 262 anne.rantanen@maol.fi
Varapuheenjohtaja Pasi Konttinen 050 599 3917 pasi.konttinen@maol.fi

 

Tags: 

Lisää eDimensiossa

Dimensio 5/2018 , 24. lokakuu 2018 - 9:13
Millennium-palkinto Suomeen , 7. syyskuu 2018 - 10:21
Dimensio 4/2018 , 23. elokuu 2018 - 9:00
MAOL olemme me , 6. toukokuu 2018 - 15:16
Vuoden 2018 opettaja: Stadionilla jyrää , 6. toukokuu 2018 - 15:00
Dimensio 3/2018 , 6. toukokuu 2018 - 14:52
Luovuus, koulu ja matematiikka , 10. maaliskuu 2018 - 14:37
Teknologiateollisuus tutuksi , 10. maaliskuu 2018 - 12:16
Dimensio 2/2018 , 10. maaliskuu 2018 - 11:03
Faces of Women in Mathematics , 10. maaliskuu 2018 - 10:00
Luovuus matematiikassa , 11. helmikuu 2018 - 10:21
Kuka saa tuntea matematiikan ilon? , 11. helmikuu 2018 - 9:31
Analogiamalli sähköoppiin , 3. helmikuu 2018 - 9:30
Helsingin kerho 90 vuotta , 3. helmikuu 2018 - 9:20
Dimensio 1/2018 , 3. helmikuu 2018 - 9:00
Vuoden 2017 opettaja: Vesi, wasser, eau, voda , 19. marraskuu 2017 - 9:57
Dimensio 6/2017 , 19. marraskuu 2017 - 9:01
Opettaja artikkelin kirjoittajana , 16. marraskuu 2017 - 9:36
Dimensio 5/2017 , 29. lokakuu 2017 - 9:16
Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00