Ideointia hiukkasfysiikan avoimen datan opetuskäytöstä

CERNin LHC­kiihdyttimellä dataa keräävä CMS­koe, johon jo lukuisat täällä vierailleet suomalaiset lukiolaisryhmät ovat päässeet tutustumaan, on nyt julkistanut “ihan oikeata” tutkimusdataa vapaaseen käyttöön (http://opendata.cern.ch). Koordinoin Data Preservation and Open Access ­projektia CMS­kokeen puolesta ja toisaalta olen saanut olla mukana luennoimassa hiukkastutkimuksestä suomalaisille koululaisryhmille. Johtoajatuksena datan julkistamisessa onkin ollut se, että data saataisiin mahdollisimman laajaan käyttöön ja tässä tietysti erinomaisena käyttökohteena olisi lukio­opetuksessa erilaisten tutkimukseen, tiedonkäsittelyyn, matemaattisiin menetelmiin ja fysiikkaan liittyvän problematiikan valaisuun.

Tutkimusdata on toki sinällään aivan liian monimutkaista opetuskäyttöön. Sen takia datan julkistamisen yhteydessä siihen liitettiin joitakin yksinkertaisia käyttöesimerkkejä, esim. online­ympäristössä toimiva histogrammiohjelma (http://opendata.cern.ch/visualise/histograms/CMS) ja hiukkastörmäyksiä visuaalisessa muodossa esittävä online­ohjelma (http://opendata.cern.ch/visualise/events/CMS). Käykäähän katsomassa!

Huomatkaa kuitenkin, että nämä kaksi ovat esimerkkejä työkaluista, joita opetustilanteessa voisi käyttää, mutta eivät suinkaan valmiita sovelluksia. Tämäntyyppisiä helppokäyttöisiä työkaluja käyttäen voisimme kehittää suoraan luokkaopetuksessa käytettäviä opetussovelluksia. Tähän tarvitsemme teiltä apua! Ideoita ja kysymyksiä! Minkälaisia sovelluksia te haluaisitte opetuksessa käyttää? Mihin voisimme käyttää dataa niissä? Peruskäsitteiden opetukseen, kuten varatun hiukkasen liike magneettikentässä tai energian ja liikemäärän säilyminen? Entä histogrammien käyttö ja tulkinta? Tilastotieteen esimerkit? Teillä on valtava asiantuntemus opetuksesta. Jos voimme yhdistää sen meidän asiantuntemukseemme hiukkasfysiikan datasta ja vielä saada apua tietotekniikan asiantuntijoilta (opendata­portaalin kehitysvaiheessa teimme yhteistyötä Lapin AMK:in kanssa), saamme kehitettyä opetuskäyttöön sopivia sovelluksia, jotka menevät juuri naulan kantaan.

Ottakaa yhteyttä!

Katri Lassila-Perini: Katri.Lassila-Perini@cern.ch (+41­22­7679354)

Tags: 

Lisää eDimensiossa

Dimensio 5/2018 , 24. lokakuu 2018 - 9:13
Millennium-palkinto Suomeen , 7. syyskuu 2018 - 10:21
Dimensio 4/2018 , 23. elokuu 2018 - 9:00
MAOL olemme me , 6. toukokuu 2018 - 15:16
Vuoden 2018 opettaja: Stadionilla jyrää , 6. toukokuu 2018 - 15:00
Dimensio 3/2018 , 6. toukokuu 2018 - 14:52
Luovuus, koulu ja matematiikka , 10. maaliskuu 2018 - 14:37
Teknologiateollisuus tutuksi , 10. maaliskuu 2018 - 12:16
Dimensio 2/2018 , 10. maaliskuu 2018 - 11:03
Faces of Women in Mathematics , 10. maaliskuu 2018 - 10:00
Luovuus matematiikassa , 11. helmikuu 2018 - 10:21
Kuka saa tuntea matematiikan ilon? , 11. helmikuu 2018 - 9:31
Analogiamalli sähköoppiin , 3. helmikuu 2018 - 9:30
Helsingin kerho 90 vuotta , 3. helmikuu 2018 - 9:20
Dimensio 1/2018 , 3. helmikuu 2018 - 9:00
Vuoden 2017 opettaja: Vesi, wasser, eau, voda , 19. marraskuu 2017 - 9:57
Dimensio 6/2017 , 19. marraskuu 2017 - 9:01
Opettaja artikkelin kirjoittajana , 16. marraskuu 2017 - 9:36
Dimensio 5/2017 , 29. lokakuu 2017 - 9:16
Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00