Ideointia hiukkasfysiikan avoimen datan opetuskäytöstä

CERNin LHC­kiihdyttimellä dataa keräävä CMS­koe, johon jo lukuisat täällä vierailleet suomalaiset lukiolaisryhmät ovat päässeet tutustumaan, on nyt julkistanut “ihan oikeata” tutkimusdataa vapaaseen käyttöön (http://opendata.cern.ch). Koordinoin Data Preservation and Open Access ­projektia CMS­kokeen puolesta ja toisaalta olen saanut olla mukana luennoimassa hiukkastutkimuksestä suomalaisille koululaisryhmille. Johtoajatuksena datan julkistamisessa onkin ollut se, että data saataisiin mahdollisimman laajaan käyttöön ja tässä tietysti erinomaisena käyttökohteena olisi lukio­opetuksessa erilaisten tutkimukseen, tiedonkäsittelyyn, matemaattisiin menetelmiin ja fysiikkaan liittyvän problematiikan valaisuun.

Tutkimusdata on toki sinällään aivan liian monimutkaista opetuskäyttöön. Sen takia datan julkistamisen yhteydessä siihen liitettiin joitakin yksinkertaisia käyttöesimerkkejä, esim. online­ympäristössä toimiva histogrammiohjelma (http://opendata.cern.ch/visualise/histograms/CMS) ja hiukkastörmäyksiä visuaalisessa muodossa esittävä online­ohjelma (http://opendata.cern.ch/visualise/events/CMS). Käykäähän katsomassa!

Huomatkaa kuitenkin, että nämä kaksi ovat esimerkkejä työkaluista, joita opetustilanteessa voisi käyttää, mutta eivät suinkaan valmiita sovelluksia. Tämäntyyppisiä helppokäyttöisiä työkaluja käyttäen voisimme kehittää suoraan luokkaopetuksessa käytettäviä opetussovelluksia. Tähän tarvitsemme teiltä apua! Ideoita ja kysymyksiä! Minkälaisia sovelluksia te haluaisitte opetuksessa käyttää? Mihin voisimme käyttää dataa niissä? Peruskäsitteiden opetukseen, kuten varatun hiukkasen liike magneettikentässä tai energian ja liikemäärän säilyminen? Entä histogrammien käyttö ja tulkinta? Tilastotieteen esimerkit? Teillä on valtava asiantuntemus opetuksesta. Jos voimme yhdistää sen meidän asiantuntemukseemme hiukkasfysiikan datasta ja vielä saada apua tietotekniikan asiantuntijoilta (opendata­portaalin kehitysvaiheessa teimme yhteistyötä Lapin AMK:in kanssa), saamme kehitettyä opetuskäyttöön sopivia sovelluksia, jotka menevät juuri naulan kantaan.

Ottakaa yhteyttä!

Katri Lassila-Perini: Katri.Lassila-Perini@cern.ch (+41­22­7679354)

Tags: 

Lisää eDimensiossa

Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00
GeoGebra-täydennyskoulutuksia verkossa , 6. joulukuu 2016 - 9:00
Dimensio 6/2016 , 6. joulukuu 2016 - 9:00
MAOLin syyskoulutuspäivät Oulussa , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 2(2) , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 5/2016 , 26. lokakuu 2016 - 9:00
GeoGebra tänään , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 4/2016 , 24. lokakuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 1(2) , 22. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 3/2016 , 21. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 2/2016 , 12. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 24. syyskuu 2016 - 9:00
Hattulan silloilta , 8. syyskuu 2016 - 9:00
Lukion fysiikan OPS muutosten edessä , 8. syyskuu 2016 - 9:00
Taikatempuista motivaatiota opiskeluun , 25. elokuu 2016 - 9:00
Super-Ada innostaa IT-alalle , 4. helmikuu 2016 - 9:00
Dimensio 1/2016 , 30. tammikuu 2016 - 8:00