Dimensio 6/2015

Pääkirjoitus:

Curling-nuoriso

Niin peruskoulussa kuin lukioissakin OPS-työ on vauhdissa. Yleisiä ohjeita ja oppiainekohtaisia suunnitelmia täydennetään omaan kouluun sopiviksi. Lukion puolella monessa oppilaitoksessa pohditaan lyhyeen matematiikkaan koulukohtaista kurssia kaikille pakollisen yhteisen kurssin jälkeen tai sitä ennen. Tällaista terapiakurssia voidaan tarvita omaan osaamiseen ja oppimiseen uskon palauttamisessa vähemmän matematiikkaan peruskoulussa panostaneille. Kurssilla peruslakutoimitukset, laskujärjestys, murtoluvut, lausekkeet - yhtälöt sekä prosenttilaskenta palautetaan pysyvämmin mieleen.

Koko koulumaailmaa on viimevuosina kuritettu. Leikkauksia on tehty ja suunnitellaan tehtävän edelleen. Samalla vaaditaan parempia tuloksia heikommissa olosuhteissa. Jokin tässä yhtälössä ei ole kohdillaan. Päättäjät ovat saaneet aikaan opetuksen epäyhtälön. Peruskoulussa normaaliin opetukseen integroidut, paljon opettajan aikaa vaativat oppilaat, joista osalle suunnitellusta kolmiportaisen tuen mallista vielä puuttuu askelmia, vääristää lukioon tulevien opiskelijoiden opiskelutaitoja. Lukio aloitetaan oletuksella, että läksyt tulevat tehdyksi jo oppitunneilla kuten peruskoulussa. Onneksi tämä ajatusmalli ei koske kaikkia lukiota aloittavia nuoria.

Ilmeisen tuttu näky niin koulujen välitunneilla (ja oppitunneilla) kuin nuorten vapaa-ajan viettopaikoissa on autistisen näköisenä, kalpeakasvoisena, tablettiaan tai puhelintaan hivelevä nuori. Viiden metrin päässä olevalle ystävälle ei mennä juttelemaan vaan laitetaan eri sovelluksilla hänelle viestejä. Hauskoja videoita tai kuvia koetetaan löytää eri foorumeilta sekä omia kuvia ladataan toisten ihasteltavaksi. Ollaanko kommunikointi ilman digitaalisuutta unohtamassa? Älylaitteiden älyllinen käyttäminen on vähäistä. Moni aikuinenkin on riippuvainen virtuaalisesta kanssakäymisestä. Puhelin kaivetaan esiin, jos olo tuntuu vaikka yksinäiseltä.

Vanhemmat hoivaavat jälkikasvuaan ilmeisesti liikaa? Tie tasoitetaan sileäksi kuin curling-pelissä. Kaikki rosot harjataan ja hinkataan edestä pois, jotta vastoinkäymiset eivät veisi mieltä matalaksi. Kuuluisa kantapääopisto on unohdettu. Välillä on vanhentuessa hyvä tulla vastaan myös kasvattavia epäonnistumisia. Niihin törmää varmasti aikuisena koulumaailman jälkeen. Pitkäjänteisen harjoittelun ja syvällisen omaksumisen kulttuuri pitää juurruttaa nuorten mieleen jo varhain. Ei huippu-urheilijat tai taiteilijat pääse saavutuksiinsa materiaalia pikaisesti vilkaisten tai pari kertaa kokeillen. Lapsilla pitää olla suorituspaineita. Stressiä pitää olla jo koulussa. Tutkimuksen mukaan stressin sietokyvyn puutteesta seuraa väsymystä, voimattomuutta ja jopa elämänhaluttomuutta. Tie elämästä vanhuuteen saa olla rosoinen, se vahvistaa. Vain kovassa paineessa ne timantitkin muodostuvat.

Kiitän lehden lukijoita tässä vaiheessa menneistä vuosista päätoimittajakausillani ja toivotan kaikille intoa matemaattisten aineiden opettamiseen. Maamme tarvitsee aineidemme osaajia. Toivotan tässä yhteydessä myös onnea ja menestystä lehtemme uudelle päätoimittajalle Marja Happoselle. Mukavaa joulun aikaa!

 
  Pasi Konttinen
  Päätoimittaja
  Dimensio
  pasi.konttinen@maol.fi

 

 


Sisällys

5    Pääkirjoitus, Pasi Konttinen

6   Hattulan silloilta, Jukka O. Mattila

7     MAOLn hallituksen henkilövalintoja , Pasi Konttinen

8    Matematiikan Valtakunnallinen Koe 6. luokalle keväällä 2015,  Arja Nokelainen, Matias Myllymäki ja Anne Pennanen

11    Matematiikan Valtakunnallinen Koe 9. luokalle keväällä 2015, Heidi Kivioja, Ari-Pekka Vallenius ja Maiju Väyrynen

17    Matematiikan koe ylioppilastutkinnossa keväällä 2015,  Juha Oikkonen

21    Fysiikan koe ylioppilastutkinnossa keväällä 2015, Leena Partanen

30    Kemian koe ylioppilastutkinnossa keväällä 2015, Reija Jokela

40    Ylioppilastutkinto elämässäni, Aatos Lahtinen

50    Beamline for schools 2015, Riitta Rinta-Filppula

54  Lukion fysiikan OPS muutosten edessä, Jukka Hatakka

58    Pyhäjoen sähköntekijät ovat tämän päivän nuoria, Minttu Hietamäki

60    Joulukalkkunan fysiikka, Andrei Varlamov

62    Kirjallisuutta: Šakkia kouluun, Hannu Korhonen

64    Vuoden opettaja, Marita Havu

67    Pulmasivu (Pulmasivu ja ratkaisut)

 

Dimensio on MAOL:n painettu lehti. Dimensiot ovat luettavissa sähköisinä näköispainoksina jäsenille www.maol.fi sivustolle kirjautumisen jälkeen. eDimensio on kaikille avoin verkkojulkaisu, jossa julkaistaan Dimension artikkeleita sekä ajankohtaisia asioita vuosien varrelta.

 

Lisää eDimensiossa

Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00
GeoGebra-täydennyskoulutuksia verkossa , 6. joulukuu 2016 - 9:00
Dimensio 6/2016 , 6. joulukuu 2016 - 9:00
MAOLin syyskoulutuspäivät Oulussa , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 2(2) , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 5/2016 , 26. lokakuu 2016 - 9:00
GeoGebra tänään , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 4/2016 , 24. lokakuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 1(2) , 22. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 3/2016 , 21. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 2/2016 , 12. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 24. syyskuu 2016 - 9:00
Hattulan silloilta , 8. syyskuu 2016 - 9:00
Lukion fysiikan OPS muutosten edessä , 8. syyskuu 2016 - 9:00
Taikatempuista motivaatiota opiskeluun , 25. elokuu 2016 - 9:00
Super-Ada innostaa IT-alalle , 4. helmikuu 2016 - 9:00
Dimensio 1/2016 , 30. tammikuu 2016 - 8:00