Dimensio 5/2018

 


Kaisa Vähähyyppä

Päätoimittaja, Dimensio
Kehitysjohtaja, MAOL
kaisa.vahahyyppa@maol.fi

Pääkirjoitus: MAOL 2030

Kuinka moni maailman ihminen voi käyttää sähköä
20 %, 50 % vai 80 %?


Kuinka moni tyttö suorittaa nykyään peruskoulun
maailman kaikissa matalan tulotason maissa
20 %, 40 % vai 60 %?

Mitä ihmeen tekemistä näillä asioilla on MAOL:n kanssa, kysyy nyt joku. Ne liittyvät tulevaisuuteen ja sen ennakointiin ja toisaalta tietämykseemme maailmasta. Nämä ja muutama muu kysymys löytyvät ruotsalaisen tutkijan ja lääkärin Hans Roslingin viimeiseksi jääneestä kirjasta Faktojen maailma. Hän on esittänyt näitä ja vastaavia kysymyksiä monille ryhmille eri puolilla maailmaa. Enemmistö vastaa hänen mukaansa yleensä väärin, jopa ryhmä nobelisteja.

Mistä tämä johtuu? Meillä on taipumus kuvitella maailma ja tulevaisuus paljon pelottavammaksi, uhkaavammaksi ja toivottomammaksi kuin se oikeasti on. Media vaikuttaa toki ajatuksiimme, enimmäkseen uutisoidaan negatiivisista asioista. Oikeasti tilastojen valossa maailma on menossa koko ajan parempaan suuntaan, kuten Esko Valtaoja meitä usein muistuttaa kirjoissaan. Valtaojan mukaan ihminen on selvinnyt tähänkin saakka kehittyneen teknologian ja fiksujen ratkaisujen avulla. Teknologia ei kuitenkaan selviä asioista yksin, tarvitaan ihmistä käyttämään teknologiaa ja tuomaan ratkaisumalleja pohdittavaksi. Matemaattis-luonnontieteellisten asioiden osaamisen ja oppimisen ja opettamisen merkitys kasvaa kaiken aikaa.

MAOL:n hallitus on perinteisesti pitänyt suunnitteluseminaarin syyskuun alkupäivinä. Tänä vuonna se nimettiin tulevaisuusseminaariksi ja pohdinnan aiheena oli – mikäpä muukaan kuin MAOL 2030. Seminaaria oli fasilitoimassa Jari Koskinen (https://alternativefutures.fi/ & https://www.futuresplatform.com/), joka todella innostavasti laittoi porukan töihin ja pohtimaan asioita yhdessä tulevaisuustietoisen yhteissuunnittelun (https://ennakointijamuutoskyvykkyys.wordpress.com/2018/06/03/tulevaisuus...) keinoin. Nopeutuvasti muuttuva ja kiihtyvästi kompleksisoituva toimintaympäristö vaatii jatkuvaa ja tiiviimpää yhteistyötä ja yhdessä tekemistä. Jokaisen panos on tärkeä. Ilmaan heitettiin ajatuksia jopa MAOLTinderistä, vaikkakin hyvin ammatillisessa mielessä.

Millaisena juuri sinä haluaisit nähdä MAOL:n tulevaisuudessa? Nyt on aika ottaa kantaa ja myös lähteä mukaan toimintaan. Jos työskentely MAOL-hallituksessa kiinnostaa, ilmoittaudu mukaan. Ehdokasasettelusta on tietoa verkkosivuillamme. Lisäksi erilaisissa toimikunnissa ja yksittäisissä projekteissa on tilaa tekijöille. Tule mukaan vaikuttamaan!

PS. Vastaukset alun kysymyksiin ovat 80 % ja 60 %.

 


Sisällys

5   Pääkirjoitus: MAOL 2030, Kaisa Vähähyyppä

6   MAOL Syyskoulutuspäivät Joensuussa, Pekka Vienonen

8   Valehtelevat luvut, Juulia Lahdenperä

12  Kiertotalous tarvitsee matematiikan ja luonnontieteiden osaamista, Nani Pajunen ja Riitta Silvennoinen

16  Opiskelijat toistensa ohjaajina, Jenna Salmijärvi

20  Esteetöntä matematiikan arviointia kaikille oppijoille, Juuso Henrik Nieminen

25  Mielekästä oppimista mobiiliteknologiaa hyödyntäen – vertailua matematiikan ja oppiaineita integroivan toteutuksen välillä, Anu Tuominen ja Tomi Kärki

29  EduFutura-yhteistyö: MathMarket ennakkotehtävä, Anne Rantakaulio

33  Intel ISEF 2018 Pittsburghissa Pennsylvaniassa 13.–18.5.2018, Tarja Vierinen

36  SciCruise – ensiluokkaista tiederisteilyä, Kalle Vähä-Heikkilä ja Jaani Paski

40  Tehdään maailman paras opettajayhteisö – startti LUMAopettajista, Janne Korsimo, Marko Mäenpää ja Marko Franken

43  Digikohinaa, Jaakko Kurhila

45  Oppimistulosten arviointi – mitä ja miksi?, Juhani Rautopuro

49  Sosiaalisen median opetus totuuden jälkeisessä ajassa ja koulujen kännykkäkeskustelu, Harto Pönkä

53  Sähköstä kiehtovaa – välineenä oppimispaketti Voimala, Kirsi Gimishanov

56  Kirjallisuutta: Enrico Fermi: Viimeinen mies, joka tiesi kaiken, Antti Savinainen

59   Vuoden opettaja: Kännykkä kaverina fysiikan opetuksessa, Kalle Vähä-Heikkilä

65   Matematiikan pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

66   Fysiikan pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

67   Kemian pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

 

Dimensio on MAOL:n painettu lehti. Dimensiot ovat luettavissa sähköisinä näköispainoksina vain MAOLin jäsenille www.maol.fi sivustolle kirjautumisen jälkeen. eDimensio on kaikille avoin verkkojulkaisu, jossa julkaistaan Dimension artikkeleita sekä ajankohtaisia asioita vuosien varrelta.

 

Lisää eDimensiossa

Dimensio 5/2018 , 24. lokakuu 2018 - 9:13
Millennium-palkinto Suomeen , 7. syyskuu 2018 - 10:21
Dimensio 4/2018 , 23. elokuu 2018 - 9:00
MAOL olemme me , 6. toukokuu 2018 - 15:16
Vuoden 2018 opettaja: Stadionilla jyrää , 6. toukokuu 2018 - 15:00
Dimensio 3/2018 , 6. toukokuu 2018 - 14:52
Luovuus, koulu ja matematiikka , 10. maaliskuu 2018 - 14:37
Teknologiateollisuus tutuksi , 10. maaliskuu 2018 - 12:16
Dimensio 2/2018 , 10. maaliskuu 2018 - 11:03
Faces of Women in Mathematics , 10. maaliskuu 2018 - 10:00
Luovuus matematiikassa , 11. helmikuu 2018 - 10:21
Kuka saa tuntea matematiikan ilon? , 11. helmikuu 2018 - 9:31
Analogiamalli sähköoppiin , 3. helmikuu 2018 - 9:30
Helsingin kerho 90 vuotta , 3. helmikuu 2018 - 9:20
Dimensio 1/2018 , 3. helmikuu 2018 - 9:00
Vuoden 2017 opettaja: Vesi, wasser, eau, voda , 19. marraskuu 2017 - 9:57
Dimensio 6/2017 , 19. marraskuu 2017 - 9:01
Opettaja artikkelin kirjoittajana , 16. marraskuu 2017 - 9:36
Dimensio 5/2017 , 29. lokakuu 2017 - 9:16
Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00