Dimensio 5/2017

Pääkirjoitus:

Tietoa, taitoa ja teknologiaa – mitä tapahtuu aineenhallinnalle tulevaisuudessa?

Opetammeko matematiikkaa, kun havainnollistamme matematiikan ongelmia ja ratkaisuja ohjelmistojen avulla? Opimmeko fysiikkaa tekemällä mittausautomaatioon perustuvia havaintoja ja simuloimalla niitä ohjelmistoilla? Mitä opimme kemiasta molekyylimallinnusohjelmien avulla?

Elämme jatkuvasti kiihtyvän teknologisen kehityksen aikakautta. Koskaan ennen ei muutos ole ollut yhtä nopeaa kuin se on tänään ja muutostahti on kiihtyvä. Koulumaailmaan tieto- ja viestintäteknologian suurin muutosaalto ns. Digiloikka lanseerattiin keväällä 2015, jolloin sana nousi ensimmäisen kerran otsikoihin ja hyppäsimme kaikki digiaikaan. Tästä hypetyksestä on tultu onneksi nyt muutama vuosi eteenpäin ja keskustelu on tasaantunut. Tieto- ja viestintäteknologian tuleminen ei ole uusi ilmiö, sillä siitä on puhuttu jo vuosikymmeniä ja aina muutoksen on ennustettu muuttavan pedagogiikkaa merkittävillä tavoilla.

Henkilökohtaisten tietokoneiden tulo lukioon syksyllä 2016 sekä perusopetuksen jatkuvasti kehittyvä laitekanta ovat mahdollistaneet teknologian hyödyntämisen oppimisessa yhä systemaattisemmin. Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen on huomioitu uusissa opetussuunnitelmissa monessa kohdassa ja nämä muutokset ovat herättäneet keskustelua matemaattisen ajattelun kehittämisestä ohjelmistoja hyödyntäen. Miten osaamista voi rakentaa ohjelmistoilla, jotka kykenevät ratkaisemaan yhtälöitä ja integroivat sujuvasti ilman turhaa ajattelun vaivaa? Ajattelun kehittäminen on kuitenkin matematiikan ydin, sillä se, miten ymmärrämme matemaattiset käsitteet ja niiden väliset suhteen, se miten osaamme soveltaa matemaattisia lauseita erilaisiin tilanteisiin ja se, miten matematiikalla voimme mallintaa maailmaa ympärillämme, on yhä tärkeämpää. Enää ei riitä, että osaa laskea, täytyy myös ymmärtää, ja tämä vaatii matemaattista ajattelua. Teknologia mahdollistaa matematiikan helppouden laskennallisesti, mutta matematiikka on enemmän kuin laskutaitoja. Jo laskinten tulon piti aikanaan romuttaa matematiikan osaaminen, joten onnistuvatko tietokoneet nyt tässä?

Tähän skenaarioon en usko, sillä olen nähnyt, miten matematiikkaa oivalletaan myös ohjelmistojen avulla, miten visualisointi tuottaa sellaisia esityksiä, joista oppilaiden ja opiskelijoiden on mahdollista hahmottaa eri tekijöiden vaikutuksia ja ymmärtää matematiikkaa. Mutta didaktiikka muuttuu nyt vauhdilla ja uudet välineet vaativat uudenlaisia tapoja tehdä matematiikasta mielekästä ja ymmärrettävää. Sillä lopulta tietokone tekee vain sen, mitä siltä osaa pyytää.

MAOL järjestää tänä lukuvuonna noin 40 kurssia perusopetuksen ja lukion opettajille eri puolilla Suomea tieto ja viestintäteknologian sekä digitaalisen datan pedagogisesta hyödyntämisestä. Kursseilla tarkastellaan niitä teknologian tuomia mahdollisuuksia, jotka auttavat ymmärtämään matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa sekä käsitellään tehtäviä, joissa näiden aineiden aineenhallintaa ja vahvaa perusosaamista vaaditaan. Kurssien materiaalit ovat avoimesti MAOL ry:n sivustolla kaikkien opettajien tukena.

Uuden oppiminen ja uudella tavalla opettaminen ei ole helppoa, mutta yhteistyöllä ja jakamalla toimivaksi toteamiamme toimintamalleja pääsemme tästä muutoksesta eteenpäin. Nyt haetaan tasapainoa tietojen, taitojen ja uuden teknologian välille, jotta aineenhallinta vahvistuisi myös jatkossa ja ymmärtäisimme tulevaisuudessa yhä enemmän matematiikkaa ja luonnontieteitä.

Otetaan teknologia yhdessä tueksemme ja käytetään sitä siihen, missä siitä on hyötyä.

Hyvää syksyä ja voimia teknologian käyttöön.

 

 
  Marja Tamm
  Päätoimittaja
  Dimensio
  marja.tamm@maol.fi

 

 


Sisällys

5   Pääkirjoitus, Marja Tamm

6   MAOLin syyskoulutuspäivät Turussa, Kuvat: Pasi Konttinen

8   Suomelle hopeaa ja pronssia vuoden 2017 Kansainvälisissä fysiikkaolympialaisissa, Fysiikan olympiavalmennusryhmä

13  Huivit eivät haitanneet menoa tietotekniikan olympialaisissa, Ada-Maaria Hyvärinen

16  Hevosjulisteella menestystä kansainvälisessä tilastokilpailussa, Jasmin Mäki

18  Funderingar efter en resa, Peter Holmberg

21  Bézier-käyrä, Hannu Korhonen

22  Pasadenaprojekti 1.4.-9.4.2017, Pasi Ketolainen

25   Sata matematiikan ylioppilastehtävää itsenäisyyden sadalta vuodelta, Aatos Lahtinen

30  Tulta, kiveä ja yritysyhteistyötä, Mikko Kesonen, Jussi Ohvanainen, Jesse Hietala, Kirsi Ikonen, Mervi A. Asikainen ja Pekka E. Hirvonen

36  Miten viisi sekuntia vuodessa muuttuu pohjattomaksi motivaation lähteeksi – emeritus professori Olli Martion haastattelu, Vadim Kulikov

38  Matematiikan ylioppilastehtävä 1917:6, Hannu Korhonen

40   Jos matkaisimme tähtiin, löytäisimme yhä samaa matematiikkaa” – Emma Leppälä väitteli luuppiteoriasta matematiikan tohtoriksi, Riikka Palkki

42  Puhtausala muutosten pyörteissä, Tuula Suontamo

50  Vikapuunhalaaja, Antti Paajanen

54  Kirjallisuutta: Mathematical Modelling. Applications with GeoGebra

56  Kirjallisuutta: Tummaihoisia naisia ja laskentoa

56  Kirjallisuutta: Lastuja matematiikasta

60  Maaritin peruskoulu­nurkka: Ollako oikein vai eikö olla? Siinä vasta kysymys, Maarit Rossi

62  Vuoden opettaja, Suvi Aspholm

65   Matematiikan pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

66   Fysiikan pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

67   Kemian pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

 

Dimensio on MAOL:n painettu lehti. Dimensiot ovat luettavissa sähköisinä näköispainoksina vain MAOLin jäsenille www.maol.fi sivustolle kirjautumisen jälkeen. eDimensio on kaikille avoin verkkojulkaisu, jossa julkaistaan Dimension artikkeleita sekä ajankohtaisia asioita vuosien varrelta.

 

Lisää eDimensiossa

Vuoden 2017 opettaja: Vesi, wasser, eau, voda , 19. marraskuu 2017 - 9:57
Dimensio 6/2017 , 19. marraskuu 2017 - 9:01
Opettaja artikkelin kirjoittajana , 16. marraskuu 2017 - 9:36
Dimensio 5/2017 , 29. lokakuu 2017 - 9:16
Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00
GeoGebra-täydennyskoulutuksia verkossa , 6. joulukuu 2016 - 9:00
Dimensio 6/2016 , 6. joulukuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 2(2) , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 5/2016 , 26. lokakuu 2016 - 9:00
GeoGebra tänään , 26. lokakuu 2016 - 9:00
MAOLin syyskoulutuspäivät Oulussa , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 4/2016 , 24. lokakuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 1(2) , 22. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 3/2016 , 21. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 2/2016 , 12. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 24. syyskuu 2016 - 9:00
Hattulan silloilta , 8. syyskuu 2016 - 9:00