Dimensio 4/2018

 


Kaisa Vähähyyppä

Päätoimittaja, Dimensio
Kehitysjohtaja, MAOL
kaisa.vahahyyppa@maol.fi

Pääkirjoitus: Oletko valmis?

Partiolaisten tunnus on ”ole valmis”. Touko-kesäkuun alussa media oli täynnä listoja eri oppilaitoksista valmistuneista. Heistä on tullut muurareita, taksikuskeja, suutareita muita ammatinharjoittajia tai ylioppilaita näin hyvin hatarasti Anssi Kelaa mukaillen.

Käsite valmistunut, on vanhaa perua ajalta, jolloin aidosti valmistuttiin johonkin ammattiin ja tässä ammatissa pysyttiin koko työura. Usein vielä saman työnantajan palveluksessa kymmeniä vuosia.

Muutos on tullut jäädäkseen tähänkin asiaan. Nyt tutkinnon suorittaminen tarkoittaa nimenomaan tutkinnon valmistumista. Tutkinnon suorittaja on valmis työelämään oppimaan uusia asioita, mutta missään nimessä hänen ei pidä tuudittautua ajatukseen, että opiskelut on opiskeltu. Koulutuksen merkitys vain kasvaa jatkossa.

Nykynuorilla tulee olemaan työelämänsä aikana monta työuraa. Heillä tulee olemaan mahdollisuus, toki myös velvollisuus, oppia kaiken aikaa uutta erilaisissa tehtävissä. Muutokset koskettavat myös opettajan työtä, sekä juuri tutkinnon suorittaneita että vanhoja konkareita. Opetusalalla on meneillään ja tulossa rakenteellisia muutoksia, joita vaikkapa uusia lukiolaki, ylioppilastutkinnon uudistukset tai ammatillisen koulutuksen reformi tuovat. Ne tulevat koskemaan muutoksia arvioinnissa peruskoulussa tai tietoteknologian mukanaan tuomaa jatkuvaa uuden oppimista. Nämä ovat vain pieniä esimerkkejä tiedossa olevista asioista. Lisäksi opettajan täytyy olla hereillä isoista yhteiskunnan muutostrendeistä kuten vaikkapa tekoälyn vaikutuksista työpaikkoihin. Kaikki nämä ovat asioita, jotka vaikuttavat kaikkiin eri ammateissa toimiviin.

Kaikki muutokset edellyttävät uuden oppimista. On hyvä kysyä itseltään säännöllisin väliajoin, olenko valmis. Haluanko oppia uusia asioita ja uusia tapoja tehdä työtä. Läheskään kaikkea ei opita kursseilla tai koulutuksissa. Usein tehokkain tapa oppia uutta, on kokeilla uutta yhdessä työkavereiden kanssa pienin askelin. Ja myös hyväksyä se, että kaikki kokeilut eivät aina onnistu. Epäonnistumisia ei pidä pelätä, niistä voi oppia.

Syksyn aikana MAOL tulee olemaan aktiivisesti mukana kaikkia rakenteellisia muutoksia suunniteltaessa. Liiton edustajat tapaavat päättäjiä eri tilaisuuksissa ja vievät viestiä sekä matemaattis-luonnontieteellisten aineiden merkityksestä että jäsenistömme toiveista päättäjille. Muistakaa siis välittää toiveitanne, jotta voimme viedä asioita siltäkin osin eteenpäin.

Tätä kirjoittaessani olen juuri jäämässä lomalle ja myös täydet eläkepäivät ovat hyvin lähellä eli syyskuussa. MAOL-toimisto jää erinomaisen hyviin käsiin, toimistolla pitkään työskennellyt Päivi Hyttinen ottaa ohjat käsiinsä toimistopäällikön roolissa ja alkaa luotsata toimistoa kohti uusia aikoja. Uusimpana tulokkaana toimistolla on elokuussa aloittanut Jasmin Välimäki, joka keskittyy pedagogiseen kehittämiseen. Minä jatkan Dimension parissa vuoden 2018 loppuun saakka pohtien yhdessä toimituskunnan kanssa, millainen digiDimension pitäisi olla, että se palvelisi mahdollisimman hyvin jäsenistöämme. Kokonaan emme luovu painetusta muodosta Dimension osalta, mutta jääköön yllätykseksi se, millainen lehti ensi vuonna ilmestyy diginä ja mitä postiluukusta kolahtaa.

 


Sisällys

5   Pääkirjoitus: Oletko valmis?, Kaisa Vähähyyppä

7   Megatrendit ja tulevaisuusajattelu, Mikko Dufva

10   Millennium-palkinto Suomeen, Kati Kulmala

14  Aistillista matematiikkaa, Kaisa Kangas

17  Vallankumouksen sirpaleita: huomioita fysiikan opetuksesta, Syksy Räsänen

20  Kemian osaajilla tärkeä rooli kestävän tulevaisuuden rakentamisessa, Maija Pohjakallio

23  MarvinSketch – lukion kemian opetuksen onni vai onnettomuus, Ari Myllyviita

30  Ammattimatikka-kyselystä ja ajatuksia matemaattisista valmiuksista, Tero Kärkkäinen

35  Mikä muuttuu matemaattisissa aineissa ammatillisessa koulutuksessa reformin ja uuden opetussuunnitelman myötä?, Hannele Manni

36   ”Ei hius- tai kauneudenhoitoalalla tarvita matikkaa!”, Hannele Manni

39  Kemikaalivaraston vastuuhenkilön työ koetaan haastavana, Jenna Salmijärvi

42  Suomalaisnuoret palkittiin tilasto-osaamisesta – veivät voiton Euroopan tilastokilpailussa, Jasmin Mäki

44  Tilastojulisteen ABC – ohjeita oppilaille posterin tekemisen tueksi, Katri Soinne

49  Tulgua Terveh! - Joensuu kutsuu MAOL:n valtakunnallisille syyskoulutuspäiville 5.-6.10.2018, Tuomo Riekkinen

51  MyTech-ohjelma: ilmiöpohjainen projektioppiminen, Päivi Porras ja Anne Hokkanen

54  MAOL Läksyvihko.fi: Uusi alusta matemaattisten tehtävien tekoon ja seurantaan, Joni Lehtola

56  MAOL-materiaalia ohjelmoinnin opetukseen, Tuula Havonen

57  Kirjallisuutta: Viisi viiriäistä ja kaksi kelmiä – Taikurikirja opettajille!

58  Kirjallisuutta: Hyvää matematiikan opetusta etsimässä

60   Vuoden opettaja: Toisen rompe on toisen aarre, Kalle Vähä-Heikkilä

65   Matematiikan pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

66   Fysiikan pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

67   Kemian pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

 

Dimensio on MAOL:n painettu lehti. Dimensiot ovat luettavissa sähköisinä näköispainoksina vain MAOLin jäsenille www.maol.fi sivustolle kirjautumisen jälkeen. eDimensio on kaikille avoin verkkojulkaisu, jossa julkaistaan Dimension artikkeleita sekä ajankohtaisia asioita vuosien varrelta.

 

Lisää eDimensiossa

Dimensio 5/2018 , 24. lokakuu 2018 - 9:13
Millennium-palkinto Suomeen , 7. syyskuu 2018 - 10:21
Dimensio 4/2018 , 23. elokuu 2018 - 9:00
MAOL olemme me , 6. toukokuu 2018 - 15:16
Vuoden 2018 opettaja: Stadionilla jyrää , 6. toukokuu 2018 - 15:00
Dimensio 3/2018 , 6. toukokuu 2018 - 14:52
Luovuus, koulu ja matematiikka , 10. maaliskuu 2018 - 14:37
Teknologiateollisuus tutuksi , 10. maaliskuu 2018 - 12:16
Dimensio 2/2018 , 10. maaliskuu 2018 - 11:03
Faces of Women in Mathematics , 10. maaliskuu 2018 - 10:00
Luovuus matematiikassa , 11. helmikuu 2018 - 10:21
Kuka saa tuntea matematiikan ilon? , 11. helmikuu 2018 - 9:31
Analogiamalli sähköoppiin , 3. helmikuu 2018 - 9:30
Helsingin kerho 90 vuotta , 3. helmikuu 2018 - 9:20
Dimensio 1/2018 , 3. helmikuu 2018 - 9:00
Vuoden 2017 opettaja: Vesi, wasser, eau, voda , 19. marraskuu 2017 - 9:57
Dimensio 6/2017 , 19. marraskuu 2017 - 9:01
Opettaja artikkelin kirjoittajana , 16. marraskuu 2017 - 9:36
Dimensio 5/2017 , 29. lokakuu 2017 - 9:16
Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00