Dimensio 4/2017

Pääkirjoitus:

Yhteistyöllä eteenpäin

Uusi lukuvuosi kouluissa on alkanut tuoden mukanaan paljon uusia asioita. Perusopetuksen 7. luokilla otetaan käyttöön uudet opetussuunnitelmat ja lukiossa jatketaan toista vuotta uusilla opetussuunnitelmilla sekä valmistaudutaan matemaattisten aineiden osalta kohti digitaalisia ylioppilaskokeita. MAOL haluaa tukea jäseniään näissä muutoksissa tarjoamalla täydennyskoulutusta sekä lisämateriaalia opetuksen tavoitteiden saavuttamiseen.

MAOL ry järjestää lukuvuoden aikana peruskouluopettajille suunnattua täydennyskoulutusta "Ohjelmistojen pedagogiseen hyödyntämiseen matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa" kaksipäiväisenä 15 paikkakunnalla ja lukio-opettajille suunnattua "Digitaalisten aineistojen pedagoginen hyödyntäminen matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa" 15 paikkakunnalla. Nämä koulutukset ovat olleet kerhojen haettavina toukokuusta alkaen ja ilmoittautuminen ensimmäisiin koulutuksiin käynnistetään syyskuussa 2017. MAOL on panostanut matemaattisten aineiden opettajien täydennyskoulutukseen jo usean vuoden ajan tarjoamalla koulutusta ajankohtaisista aiheista.

Koulutuksien järjestämisen on mahdollistanut meille Opetushallitus ja muut yhteistyökumppanimme avustuksillaan. Suuren työn ovat tehneet myös ne aktiiviset MAOL-toimijat, jotka ovat asiantuntemuksellaan meille avustuksia hakeneet. On myös ollut tärkeää, että olemme saaneet päteviä opettajia kouluttajiksi. He ovat antaneet suuren panostuksen ajastaan oman työn ohessa. Ja luonnollisesti tähän on tarvittu myös MAOL -kerhojen aktiivisuutta hakea koulutuksia ja järjestää alueellaan puitteet koulutuksille. Nämä kaikki yhdessä ovat mahdollistaneet koulutusten järjestämisen kattavasti eri puolille Suomea.

MAOL toiminnan ydin on liiton toimisto, jossa kaikki toimintamme organisoidaan. Siellä tarvitaan monenlaista asiantuntemusta. Elokuun alussa toimistolle on palkattu uusi pedagoginen asiantuntija, jonka tehtävänä on liiton ja yhtiön toiminnan tukeminen pedagogisesta näkökulmasta. Koulutusten organisoimisen lisäksi hän vastaa opetuksessa tarvittavasta pedagogisesta materiaalista. MAOL ja MFKA haluavat tukea jäseniään kaikilla mahdollisilla tavoilla.

Tärkeintä on yhteistyö. Yhdessä rakentamalla saavutamme aina parhaan lopputuloksen.

Menestyksellistä lukuvuotta kaikille jäsenillemme ja yhteistyökumppaneillemme!

Toivotan kaikille opettajille voimia tänä haasteellisena aikana!

 
  Leena Mannila
  puheenjohtaja
  MAOL ry
  leena.mannila@maol.fi

 

 


Sisällys

5     Pääkirjoitus, Leena Mannila

6     Vilinää ja vilskettä Skinnarilan kampuksella, Päivi Porras ja Petja Pyykkönen

10   Hattulan silloilta, Jukka O. Mattila

11   Pako kemian luokasta – toisenlainen kemian tunti, Riikka Ollikainen ja Jussi Koskilinna

15   Digijäniksen selässä – Mitä tällä loikalla tehtäisiin?, Pentti Frondelius

23   Matematiikan ylioppilastehtävä 1874:2, Hannu Korhonen

24   Laskukone vauvan aivoissa, Minna Huotilainen

25   Väitöstutkimus: Matematiikan ja lukemisen vaikeuksien yhteys toisen asteen koulutuspolkuun ja jatko-opintoihin tai työelämään sijoittumiseen, Airi Hakkarainen

29   MAOL-ohjelmointikoulutuskiertue, Tuula Havonen

31   Lukion opiskelijoiden ja opettajien ensikokemuksia matematiikan yhteisestä MAY-kurssista, Lasse Eronen, Päivi Portaankorva-Koivisto, Sirkku Kupiainen ja Markku Hannula

38   Onnistunko vai en? – Lukiolaisten kokemuksia MAY1-kurssista, Anni Leinonen, Anni Turkki ja Sari Harmoinen

42   Ylös, ulos ja tieteen äärelle, Veli-Matti Ikävalko

43   Matematiikkaa Virossa, Olli Järviniemi ja Hermanni Huhtamäki

44   Mihin matematiikkaa tarvitaan, Jenni Räsänen

46   Riemuauskultantit Vuodelta 1967

47   Yhteisöllistä oppimista Matematiikkabasaarissa, Jenna Wahlström, Johanna Rämö ja Päivi Portaankorva-Koivisto

52   Tunnustettu suomalaisopettaja Maarit Rossi peräänkuuluttaa arvostusta opettajille

54   Maaperästä ydinreaktoriin, Kaisa Pellinen

56   Allvar-palkinto matematiikan opettajalle, Hannu Korhonen

60   Kirjallisuusesittely: Tekniikan matematiikka

61   Kirjallisuutta: Kehittämistutkimus opetusalalla

62   Vuoden opettaja, Suvi Aspholm

64   Maaritin peruskoulu­nurkka: Mitä pienistä virheistä!, Maarit Rossi

65   Matematiikan pulmasivu (Pulmasivu ja ratkaisut)

66   Fysiikan pulmasivu (Pulmasivu ja ratkaisut)

67   Kemian pulmasivu (Pulmasivu ja ratkaisut)

 

Dimensio on MAOL:n painettu lehti. Dimensiot ovat luettavissa sähköisinä näköispainoksina vain MAOLin jäsenille www.maol.fi sivustolle kirjautumisen jälkeen. eDimensio on kaikille avoin verkkojulkaisu, jossa julkaistaan Dimension artikkeleita sekä ajankohtaisia asioita vuosien varrelta.

 

Lisää eDimensiossa

Vuoden 2017 opettaja: Vesi, wasser, eau, voda , 19. marraskuu 2017 - 9:57
Dimensio 6/2017 , 19. marraskuu 2017 - 9:01
Opettaja artikkelin kirjoittajana , 16. marraskuu 2017 - 9:36
Dimensio 5/2017 , 29. lokakuu 2017 - 9:16
Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00
GeoGebra-täydennyskoulutuksia verkossa , 6. joulukuu 2016 - 9:00
Dimensio 6/2016 , 6. joulukuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 2(2) , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 5/2016 , 26. lokakuu 2016 - 9:00
GeoGebra tänään , 26. lokakuu 2016 - 9:00
MAOLin syyskoulutuspäivät Oulussa , 26. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 4/2016 , 24. lokakuu 2016 - 9:00
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 1(2) , 22. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 3/2016 , 21. lokakuu 2016 - 9:00
Dimensio 2/2016 , 12. lokakuu 2016 - 9:00
Lukion tärkein ainevalinta? , 24. syyskuu 2016 - 9:00
Hattulan silloilta , 8. syyskuu 2016 - 9:00