Dimensio 1/2016

Pääkirjoitus:

Kohti sähköisiä askelmerkkejä vuonna 2016

Digitaalisuus, opetussuunnitelmauudistus, kärkihankkeet, ohjelmointi, mallintaminen, sähköiset ylioppilaskirjoitukset, digitaaliset oppimisympäristöt, digikirjat, oppimissovellukset… Koulutuskentällä on monta sähköistä keskustelua meneillään ja koko koulutussektoria digitalisoidaan ja uudistetaan nyt monesta suunnasta.

Peruskoulun uudessa opetussuunnitelmassa ohjelmointi on lisätty matematiikan oppimäärään. Tämä on herättänyt paljon keskustelua siitä, mitä ohjelmointi oikeastaan on ja miten sitä voitaisiin opettaa matematiikan tunneilla. Autot, tietokoneet, sykemittarit, älypuhelimet, talotekniikka, tuotannonohjausjärjestelmät, potilastietokannat, analyysilaitteet, robotit, tietokonepelit, verkkosivustot ja lukuisat muut laitteet ja ohjelmistot sisältävät paljon koodia ja matemaattisia algoritmeja. Perustiedot ohjelmoinnista auttavat ymmärtämään teknologian ja tietotekniikan toiminnan perusteita ja ovat siten osa yleissivistystä. Ohjelmoinnin harjoittelun voi olla aloittaa mm. robotiikasta, pelien ohjelmoinnista, verkkosivuston rakentamisesta koodilla tai tutustumalla perusperiaatteisiin. Kokeileminen on ensimmäinen askel kohti osaamista ja onnistumista.

Samaan aikaan, kun peruskouluihin tuodaan ohjelmointi, viedään lukioita kohti sähköisiä ylioppilaskokeita. Ensi syksynä lukionsa aloittavat opiskelijat kirjoittavat kaikki oppiaineet sähköisesti kolmannen keväällä 2019. Matematiikan, fysiikan ja kemian opetuksessa tämä tarkoittaa ensi kesän aikana tapahtuvaa muutosta laskimista laskinohjelmistoihin. Sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen kannattaa aloittaa jo nyt. Ohjelmistojen käyttöönotto opetuksessa on hyvä ensiaskel, toinen askel on ohjata opiskelijat käyttämään ohjelmistoja osana opiskeluaan ja kolmantena askeleena tulevat sähköiset osat kokeisiin ennen sähköisiä ylioppilaskokeita. Abitti-kokeisiin voi vastata jo nyt monivalinnan ja tekstikenttien lisäksi kuvakaappaamalla mm. Geogebralla, wxMaximalla ja LibreExelillä tuotettuja vastauksia. Kaikkeen Abitti ei taivu, joten kannattaa kokeilla myös muita koeympäristöjä ja sähköisesti palautettavia harjoitustehtäviä.

Sähköiset oppimisympäristöt ja oppimate­riaalit kehittyvät jatkuvasti ja pyrkivät vastaamaan uuden OPS:n asettamiin tavoitteisiin niin peruskoulussa kuin lukiossa. Tavoitteiden kannalta pelkkä sähköinen oppimateriaali ei kuitenkaan riitä vaan mukaan tulevat monet ohjelmistot ja yhä uudet sovellukset. Digitaalisten sovellusten hyödyt ja haitat oppimiselle on laitettava puntariin ja verrattava niitä tavoitteisiin, joita oppimiselle asetamme. Ja oppimiselle asettamiamme tavoitteita on hyvä peilata yksilön ja yhteiskunnan tarpeisiin. Teollisuuden ja tutkimuslaitosten digitalisoituminen, teknologisten innovaatioiden määrän huima kasvu sekä kuntien ja valtion uudistuvat rakenteet ovat osa tietoyhteiskuntaan, jonka osaamistarpeet niin arjessa kuin työelämässä kehittyvät jatkuvasti.

Koulutamme nuorista tulevaisuuden osaajia yhteiskuntaan, jossa vankan perusteiden hallinnan lisäksi kyky oppia uutta ja sopeutua muutoksiin on yhä tärkeämpää. Samaan aikaan pohdimme omaa sopeutumis- ja muuntautumiskykyämme opettajina ja vaatimukset muutoksessa tuntuvat välillä suurilta. Haasteet ja mahdollisuudet ovat yhteisiä, joten jaetaan osaamistamme ja kokemuksiamme kollegoidemme kanssa. Tiedämme, että oppiakseen jotain uutta on usein tehtävä töitä sen eteen ja joskus myös epäonnistuttava, ennen kuin asia alkaa sujumaan. Sallitaan itsellemme ja opiskelijoillemme oppimisprosessia tukevat virheet ja onnistutaan askel kerrallaan.

Hyvää vuotta 2016!

 
  Marja Tamm
  Päätoimittaja
  Dimensio
  marja.tamm@maol.fi

 

 


Sisällys

5    Pääkirjoitus, Marja Tamm

7   Merkityksellinen, haastava ja hauska matematiikka, Maarit Rossi

12    Ohjelmointi tulee - oletko valmis?,  Päivi Porras

16    Joustava yhtälönratkaisu,  Riikka Palkki

20    Toimintaa ja laskemista, Päivi Porras

23    MAOLia viidellä vuosikymmenellä, Hannu Korhonen

30    Hashiwokakero ja kemialliset rakenteet, Peter Holmberg, Kristiina Wähälä ja Tapio Hase

32    Störst och snabbast etc., Peter Holmberg

36    Kun lukiolaiset tekevät tiedettä, kaikki voittavat, Atte Harjanne

39    Tieto- ja viestintätekniikka kemian opetuksessa – Osa 1 (2), Ari Myllyviita

46    Vierailulla kemian laitoksella, Pirjo Häkkinen

48    Kansainvälinen luonnontieteiden konferenssi hsci2015, Anna Koskentalo

50  Naiset ja teknologia tarvitsevat toisiaan, Sini Kaukonen ja Piia Simpanen

52    Julia Collins neuloo matematiikan teoriat käsin kosketeltaviksi, Riikka Palkki

55  Super-Ada innostaa IT-alalle, Suvi Erjanti

58    Matematiikan opetuksen tärkeys, Sauli Ahvenjärvi

62    Kirjallisuutta: Lastenkirja, joka jokaisen matematiikanopettajan pitäisi lukea, Hannu Korhonen

63    Vuoden opettaja, Raimo Huhtala

67    Pulmasivu (Pulmasivu ja ratkaisut)

 

Dimensio on MAOL:n painettu lehti. Dimensiot ovat luettavissa sähköisinä näköispainoksina jäsenille www.maol.fi sivustolle kirjautumisen jälkeen. eDimensio on kaikille avoin verkkojulkaisu, jossa julkaistaan Dimension artikkeleita sekä ajankohtaisia asioita vuosien varrelta.

 

Lisää eDimensiossa

Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 13:51
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:42
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 21:18
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 21:37
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 22:35
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 12:57
GeoGebra-täydennyskoulutuksia verkossa , 6. joulukuu 2016 - 16:28
Dimensio 6/2016 , 6. joulukuu 2016 - 16:20
GeoGebra tänään , 26. lokakuu 2016 - 20:22
MAOLin syyskoulutuspäivät Oulussa , 26. lokakuu 2016 - 19:59
Dimensio 5/2016 , 26. lokakuu 2016 - 19:30
Lukion tärkein ainevalinta? , 26. lokakuu 2016 - 18:41
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 2(2) , 26. lokakuu 2016 - 13:42
Dimensio 4/2016 , 24. lokakuu 2016 - 16:34
Taide taittaa matematiikkaa – Osa 1(2) , 22. lokakuu 2016 - 12:42
Dimensio 3/2016 , 21. lokakuu 2016 - 21:37
Dimensio 2/2016 , 12. lokakuu 2016 - 19:51
Lukion tärkein ainevalinta? , 24. syyskuu 2016 - 9:00
Hattulan silloilta , 8. syyskuu 2016 - 22:58
Naiset ja teknologia tarvitsevat toisiaan , 8. syyskuu 2016 - 22:34
Lukion fysiikan OPS muutosten edessä , 8. syyskuu 2016 - 19:49
Taikatempuista motivaatiota opiskeluun , 25. elokuu 2016 - 20:31
Super-Ada innostaa IT-alalle , 4. helmikuu 2016 - 9:00
Dimensio 1/2016 , 30. tammikuu 2016 - 8:00
Dimensio 6/2015 , 2. joulukuu 2015 - 8:00
Minun MAOL:ini , 23. marraskuu 2015 - 9:00
Dimensio 5/2015 , 15. marraskuu 2015 - 9:00